Мар'яна Драч
З 1996-го журналістка української «Радіо Свобода», з 2013 року директорка Української служби «Радіо Свобода»
Як «Радіо свобода» висвітлювало справу Гонгадзе

Ключове питання вже 20 років — роль Леоніда Кучми: чи хтось хотів його заплямувати, чи це злочин нелюдяної системи. У 2000 році я займалася міжнародкою в редакції «Радіо Свобода», тому до мене надійшов запит голландської журналістки Карін де Вріз. Вона просила надіслати їй зразки голосу президента. Спершу не пояснюючи для чого. Вона ж і провела першу експертизу записів Мельниченка за кордоном. З'явилася публікація в газеті «Фольскрант». А після цього Олександр Мороз виступив у парламенті зі звинуваченнями про можливу причетність президента.
«Радіо Свобода» тоді без перебільшення було головним джерелом інформації про «касетний скандал». Тоді мені здавалося, що увага з-за кордону має значення для українського політикуму, не лише для Мороза.

Потім був суд, який вирішив, що записи Мельниченка це не докази. Важко згадати президента України, який не казав, що розслідування справи Гонгадзе — це справа його честі. І ми точно заслуговуємо на цю відповідь. Гонгадзе став символом незалежної журналістики в Україні, а розправа над ним була жахливою.

Про плівки Мельниченка

Всі розповіді потрібно було перевіряти, але не дивно, що «касетний скандал» відразу мав кілька різних версій, включно з українською. Зокрема, що українські силовики немовби знали, що кабінет президента України прослуховується. Роман Купчинський (Директор української служби «Радіо Свобода» (1991–2002) – ред.) казав мені, що за даними його джерел найбільше інформації про це має Євген Марчук. Звісно знати, організувати, а потім скористатися — це різні речі.

Не тільки Марчук, але також колишній голова Нафтогазу України Ігор Бакай відіграв певну роль, говорив мені Купчинський. Бакай ( Ігор Бакай – голова правління НАК «Нафтогаз України» (1998-2002) – ред.), може не свідомо, немовби дав гроші, щоб купити техніку для записів. Сьогодні з'ясувати цього не можемо, я не знаю, що це є в матеріалах слідства. Бакая звинуватили у Росії у фінансових злочинах. Сам Олександр Мельниченко говорить, що у 2004 році отримав у Бакая у Москві 2 млн доларів, щоб задокументувати хабар. Наполягає, що почав все записувати самостійно, коли випадково почув розмову про політичні оборудки. Юрій Луценко 20 років тому був помічником Мороза, а тепер говорить, що це була спецоперація ФСБ, щоб не дати Україні зблизитися з НАТО. У той час Мельниченко дав десятки інтерв'ю «Радіо Свободі». В одному з перших говорив про порядність структури Марчука і непідкупність Мороза. Фактично щодня ми обговорювали усі можливі аспекти, спілкувалися з іншими фігурантами, представниками влади. У лютому 2004 року «Радіо Свободу» викинули з ФМ ефіру радіостанції «Довіра», бо ми не вписуємося у новий формат. Тоді президент «Радіо Свобода» Томас Дайн казав, що це політичний крок проти свободи преси. Слухачі нам писали, що це сталося через нашу роботу під час «касетного скандалу».